23. 3. 2020 | Marika Blažková

Distanční způsob vzdělávání na hradišťské ZUŠce

Tiskové zprávy
ZUŠ
Fotogalerie

Už více než týden jsou z nařízení Vlády České republiky kvůli koronaviru uzavřeny české školy, včetně Základní umělecké školy Uherské Hradiště. Ačkoliv učebny a lavice zejí prázdnotou, koronavirové prázdniny děti a učitelé nemají – ti v hradišťské ZUŠce se pustili do distančního vzdělávání a vyučují děti i s nimi komunikují na dálku.

„Umělci a pedagogové v jednom, tedy osobnosti, které působí na naší ZUŠ UH, jsou velmi pracovití a kreativní lidé. To platí za časů klidných, ale i těch dnešních. A v naší škole se to projevilo i tím, že výuka plynule přešla do sfér mezi nebem a zemí. Tedy těch elektronických,“ říká s nadsázkou ředitel školy, houslista Jiří Pospíchal.

Například v hudebním oboru probíhá distanční výuka žáků přes chat a videohovory (Skype, WhatsApp, Messenger, FaceTime, Viber), emailem a také telefonním hovorem. Některé úkoly zejména v hromadných naukách naleznou děti na webu školy www.zusuh.cz. A rodiče to zaujalo a spolupracují. „Reakce ze strany rodičů jsou velmi kladné a děti mají motivaci cvičit a připravovat se na každou lekci. Navíc si mohou své skladby natočit a zúčastnit se online koncertu, který pořádá naše škola na kanálu Youtube,“ upřesňuje pedagog a vedoucí dechového oddělení Martin Baláž. Podobnou cestou se vydali i učitelé smyčcového oddělení – žáci posílají pedagogovi svoje nahrávky a ten zpětně komentuje chybná místa, kterých se dopouštějí. „Dále žáci dostanou písničku, kterou se mají za úkol naučit hrát i zpívat, a žáci z cimbálové muziky si navíc zkomponují svůj hlas a harmonizaci. Vše mně pošlou zpět a já to opravím, případně poradím, jak dál,“ dodává zástupce školy a pedagog Pavel Štulír. Formou videa a chatu probíhá také výuka klavíru. „Žáci mi posílají videa rozpracovaných skladeb v různém stupni vývoje a já jim vysvětluji způsob nácviku jednotlivých míst. Přibližně 80 % žáků takto pracuje bez větších problémů,“ vysvětluje vedoucí klavírního oddělení ZUŠky Jana Hanáčková. Podobným způsobem, za podpory moderních komunikačních technologií funguje výuka také v ostatních hudebních odděleních.

Ve výtvarném oboru chystají učitelé zajímavé projekty. Učitel zadá téma, techniku zpracování, formát (s přihlédnutím k možnostem běžné domácnosti) a pošle žákovi vizuální předlohu. Žák nafotí své dílo mobilním telefonem/digitálním fotoaparátem nebo ho naskenuje a výsledný soubor zašle s komentářem učiteli, případně si ho uloží do složky a konzultace s učitelem proběhne až ve výuce. „Já chci žákům nabídnout dokumentární projekt, který bude introspektivně zaměřen na jejich prožívání aktuální situace tak, jak ji doma skutečně žijí. Fotky si budeme navzájem sdílet a hodnotit. Budeme spolu v kontaktu, budeme komunikovat, bude to zábava. Zároveň ale vznikne hodnotný materiál, který později zpracujeme,“ přibližuje Marek Malůšek, který na škole vyučuje předmět Fotografie a nová média. Již nyní je na Facebooku školy k vidění soubor fotek dokumentujících jeden dobrý lidský skutek (bezplatné šití roušek) či projekt, na kterém mladí fotografové pracovali v roce 2016 – Hradiště se v něm proměnilo v liduprázdné město duchů a jeho obyvatelé se zahalili do ochranných obleků. Že se tato vize naplní ani ne o čtyři roky později, v té době nikdo nevěděl.

Taneční obor zvolil výuku přes sociální sítě, a to formou video tréninků spojených s úkoly podle věkových skupin dětí. „Děti tančí stále, ale více méně bez nutnosti zadaných úkolů ze strany pedagogického sboru. Což považujeme za krásnou odezvu odkazující na motivační výuku našeho oboru,“ říká Jana Trubačíková, která na ZUŠ vede taneční obor. Že se žáci tanci navzdory koronaviru a uzavřeným školám i nadále věnují, dokládá spousta fotek a videí, které rodiče a žáci pedagožkám posílají ze svého domácího prostředí a které škola zveřejňuje na Facebooku.

Učitelé literárně-dramatického oboru pak nabídli svým žákům možnost přihlásit se do čtyř projektů: Hlasové rozcvičky, Pantomima, Tvorba autorské audioknihy a Individuální konzultace. „Téměř všichni žáci se do některého z projektů zapojili,“ potvrzuje učitelka Hana Nemravová.

Po prvním testovacím týdnu dálkového způsobu výuky tak převažují kladné zkušenosti. „Dokonce se nám podařilo zahájit sérii koncertů s poetickým názvem Zuška do ouška aneb Zuška v papučích stále na očích. Energii, kterou v sobě má naše Zuška, prostě nemůžeme doma udržet,“ uzavírá Jiří Pospíchal.

Na druhý online koncert Základní umělecké školy Uherské Hradiště se můžete těšit už tento čtvrtek 26. března v 18 hodin. Odkazy na školní Youtube kanál budou zveřejněny na webu www.zusuh.cz a na www.facebook.com/ZUSkaUH/.

Fotogalerie k článku

Tento web používá na poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštevnosti soubory cookie. Používaním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací o souborech cookie najdete zde.